Drogi / utrudnienia w ruchu Przejdź do strony
   e-Urząd Przejdź do strony
   Edukacja Przejdź do strony
   Fundusze unijne Przejdź do strony
   Nieruchomości Przejdź do strony
   Oferta inwestycyjna Przejdź do strony
   Parkingi Przejdź do strony
   Podatki 2017 Przejdź do strony
   Zamówienia publiczne, przetargi Przejdź do strony

 

 

PANORAMA MIASTA
Kliknij, żeby zobaczyć obraz z kamery

 

RYNEK

Kliknij, żeby zobaczyć obraz z kamery

 
PLAC WOLNOŚCI

Kliknij, żeby zobaczyć obraz z kamery

 

BAZYLIKA

Bazylika

 

WIRTUALNA WYCIECZKA

Wirtualna wycieczka

 

 

RYBEK Z RYBNIKA

 

Rybek z Rybnika


   

Strona główna

Aktualności


   

„Silesiana – pismo śląskie”...


... to tytuł wystawy, jaka otwarta zostanie w poniedziałek, 21 maja, o godz. 11:30 w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Rybniku.



Śląsk to jedyny region w Polsce, który ma własny i wyjątkowy krój pisma, Silesianę. Powstał on na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Samorządu Województwa Śląskiego. Wnioskodawcą projektu był Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie.
Prace nad projektem rozpoczęły się w maju i zakończyły we wrześniu 2006 roku. Założeniem było stworzenie pisma ozdobnego przeznaczonego głównie do celów reprezentacyjnych. Autorzy, Artur Frankowski, z Politechniki Warszawskiej i Henryk Sakwerda, ze Śląskiej Wyższej Szkoły Informatyki w Chorzowie, po przeprowadzeniu badań w Bibliotece Śląskiej w Katowicach i Książnicy Cieszyńskiej wypracowali oryginalny rodzaj pisma, o wyraźnym i rozpoznawalnym kształcie, barwie i świetle, odzwierciedlającym wielokulturowe tradycje Ziemi Śląskiej.
 
Autorami wystawy są Henryk Sakwerda i Artur Frankowski.

  
     

HENRYK SAKWERDA urodził się w 1942 w Mikołowie. Po ukończeniu Technikum Poligraficznego w 1965 roku podjął pracę w Zakładach Matryc Linotypowych w Katowicach (późniejszy Grafmasz), gdzie zajmował się m.in. projektowaniem  psim drukarskich. „Edukację literniczą zawdzięczam głównie  »kroplówce« zeszytów »Litera» redagowanych w latach 1966-1978 przez Romana Tomaszewskiego”. Za zaprojektowany w roku 1970 krój pisma Typos uzyskał III nagrodę w kategorii pism akcydensowych na rozpisanym w Dreźnie międzynarodowym konkursie z okazji rocznicy śmierci Gutenberga. W latach  1975-1980 zaprojektował krój pisma Akant. W roku 1986 powstał krój na potrzeby prasy – Monitor – zaprojektowany dla Grafmaszu z przeznaczeniem na matryce linotypowe (niestety nie doczekał się realizacji). Jego prace prezentowane były w Niemczech i Finlandii na wystawach IBA (Internationale  Buchkunst Ausstelung), a typogramy i kaligramy znajdują się w stałej ekspozycji Muzeum Drukarstwa Warszawskiego, oraz w zbiorach prywatnych w Niemczech, Szwajcarii, USA i w Polsce. Henryk Sakwerda zajmuje się również projektowaniem graficznym, kaligrafią, rysunkiem satyrycznym. Prowadzi zajęcia z kaligrafii dla studentów grafiki w Śląskiej Wyższej Szkole Informatyki w Chorzowie. Był zapraszany na spotkania z studentami ASP w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu.  Jest sekretarzem redakcji wydań diecezjalnych „Gościa Niedzielnego”.
    
ARTUR FRANKOWSKI
urodził się w 1965 roku w Zamościu. Studia w Instytucie Poligrafii Politechniki Warszawskiej ukończył w 1990 roku. W roku 2004 obronił pracę doktorską w macierzystej uczelni. Jest adiunktem Politechniki Warszawskiej, gdzie prowadzi wykłady i prace badawcze dotyczące czytelności i pism drukarskich. Zajmuje się również projektowaniem graficzny.
„Na początku lat 90. uczestniczyłem w zajęciach prowadzonych przez Macieja Buszewicza i Wojciecha Freudenreicha, profesorów ASP. To dało mi podstawy typografii praktycznej” -  wspominał Frankowski na łamach „2+3D”.  Wiele nauczył się również uczestnicząc w konferencjach ATypl, na których spotkał mistrzów projektowania liter. „Możliwość usłyszenia typograficznych sław na żywo, porozmawiania przy piwie z Nivillem Brodym, a przede wszystkim zobaczenia tego, co nowego w typografii, dała mi nowy impuls, aby tworzyć własne fonty” –mówił dalej. Choć znanym jest przede wszystkim z projektu Grotesku Polskiego  opartego na projekcie szeryfowej Antykwy Półtawskiego, to jest on także autorem kilkunastu krojów m.in. Juliana, Komunikatu, Praesensu, Szczuki, Modernisty, zainspirowanych polską awangardą międzywojenną, a także współczesnych, takich jak SuperSam, Dropsy, Norma. W roku 2004 założył wraz z żoną Magdaleną studio projektowe Fontarte, którego jednym z celów jest – jak możemy przeczytać na stronie firmy www.fontarte.com - „zachowanie dziedzictwa polskiej typografii, w tym polskiej awangardy z okresu międzywojnia i propagowanie współczesnych  polskich krojów pism”.  Artur Frankowski jest również autorem artykułów poświęconych historii polskiej typografii (m.in. o twórczości Adama Półtawskiego, czy Henryka Berlewiego). Jest delegatem krajowym Międzynarodowego Stowarzyszenia Typograficznego ATypl, należy do Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej oraz Type Directors Club. Jego prace projektowe prezentowane były na wystawach zbiorowych m.in. w Finlandii, Holandii, Izraelu, Niemczech oraz w Polsce.
 

Wystawa znajduje się w holu biblioteki na pierwszym piętrze, można ją zwiedzać do 30 czerwca 2007 r.

 







Poleć tą informację innym: wykop.pl facebook blip.pl twitter.com



Data dodania: 2007-05-18

powrót



   
ODWIEDŹ RYBNIK NA:
Facebook/rybnikeu
    
YouTube/rybnikeu
 
twitter/Rybnikeu   Instagram/rybnik.eu
PLAN MIASTA
Plan Miasta - mapa Google
  
Rybnicki System Informacji Przestrzennej
CYTAT DNIA
Inteligencja jest to zdolność wypowiadania się bez pomocy rąk.

GAZETA RYBNICKA

 Gazeta Rybnicka - aktualny numer

SERWISY MIEJSKIE

Serwis kulturalny - Kultura.rybnik.eu
Rybnik dla biznesu
OSKAR - Ogólnodostępny System Komunikacji Administracji Rybnickiej
 Turystyka w Rybniku
 Edukacja w Rybniku
 E-karta
 

 

GWIAZDY w RYBNIKU


  Poprzednia strona  
Organizacje pozarządowe Informacje dla osób niepełnosprawnych Biuletyn Informacji Publicznej UM Rybnika English version Kontakt