Drogi / utrudnienia w ruchu Przejdź do strony
   e-Urząd Przejdź do strony
   Edukacja Przejdź do strony
   Fundusze unijne Przejdź do strony
   Nieruchomości Przejdź do strony
   Oferta inwestycyjna Przejdź do strony
   Parkingi Przejdź do strony
   Podatki 2017 Przejdź do strony
   Zamówienia publiczne, przetargi Przejdź do strony

 

 

PANORAMA MIASTA
Kliknij, żeby zobaczyć obraz z kamery

 

RYNEK

Kliknij, żeby zobaczyć obraz z kamery

 
PLAC WOLNOŚCI

Kliknij, żeby zobaczyć obraz z kamery

 

BAZYLIKA

Bazylika

 

WIRTUALNA WYCIECZKA

Wirtualna wycieczka

 

 

RYBEK Z RYBNIKA

 

Rybek z Rybnika


   

Strona główna

Aktualności


   

Sztuka sakralna Tybetu


Muzeum w Rybniku zaprasza na wernisaż wystawy "Sztuka sakralna Tybetu", który odbędzie się w poniedziałek, 28 maja o godz. 15.00.



Sakralna sztuka Tybetu to wystawa w całości oparta na zbiorach Muzeum Etnograficznego w Krakowie, zebranych przez badaczy i podróżników w XIX i XX wieku.

Reprezentuje ona niewielką cząstkę bogatej kultury buddyzmu tybetańskiego, który obejmuje swym zasięgiem nie tylko Tybet, ale również Mongolię i Nepal. Sztuka Tybetu właściwie w całości bazuje na duchowości buddyzmu, który dotarł tu już w VII wieku. Powstała na bazie dwóch religii, przedbuddyjskiej, szamanistycznej „bon” oraz buddyzmu, który wchłonął i doskonale zintegrował stare wierzenia z nowymi. Szczególny wpływ buddyzmu na całe życie kraju rozpoczął się od czasu reformy Tsongkhapy (1357-1419) i założenia szkoły Gelugpa, czyli Oddanych Zasadom Cnoty, popularnie zwanych Żółtymi Czapkami od koloru nakryć głowy. Umocnienie się buddyzmu i władzy lamów – duchownych przywódców religii, spowodowało ich olbrzymią dominację i wpływ na życie społeczne kraju. Przez wieki klasztory były jedynymi ośrodkami kształcenia i skarbnicami wiedzy. Tutaj przyszli lamowie uzyskiwali różne konieczne im umiejętności, jak czytanie i pisanie, śpiew, gra na instrumentach liturgicznych. Tu uczono wykonywania obrzędów, dogmatyki i filozofii, ale również arytmetyki, kaligrafii, wiedzy astronomicznej, lekarskiej oraz sztuk rzemieślniczych, zwłaszcza malarstwa i rzeźby religijnej. W klasztorach znajdowały się księgozbiory z wielkimi dziełami, tłumaczonymi z sanskrytu. Wśród klasztornych rzemieślników czołowe miejsce zajmowali kaligrafowie i wykonawcy drewnianych matryc drukarskich, a także malarze miniatur, którymi zdobione były księgi modlitewne. Całe życie kulturalne i naukowe skupiało się w klasztorach i wokół nich, a każda rodzina uważała za sprawę honoru oddanie przynajmniej jednego syna do klasztoru. Nic więc dziwnego, że sztuka tybetańska, jak i całe życie Tybetańczyków zdominowane są przez buddyzm.

   

Szczególny rozwój sztuki tybetańskiej nastąpił w okresie od XVII do  XIX w.Wśród tybetańskiej sztuki sakralnej najbardziej charakterystycznymi obiektami są „tanki”(thangka) – zwijane obrazy o religijnym przeznaczeniu, malowane na tkaninie a przedstawiające na ogół mandale i wizerunki świętych buddyzmu tybetańskiego. Według wierzeń chronią one bóstwa, których są materialnym wyobrażeniem. Obramowane są jedwabnym brokatem w kolorze żółtym, czerwonym lub pomarańczowym. To obramowanie w pewnym sensie jest siedzibą świata obrazu, do którego prowadzi „Brama” (thang-sgo), symbolizująca mistyczną tęczę emanującą z przedstawianego bóstwa. Przedstawiane na tankach mandale to rodzaj wizualizacji wszechświata. Święta przestrzeń wewnątrz mandali to mikrokosmos we wszechświecie, ale również wewnętrzna przestrzeń świadomości, dzięki której medytujący może połączyć się z kosmosem. Nieużywane tanki zakrywane są delikatnym ochronnym welonem.

     

Na wystawie będzie można obejrzeć wiele tych pełnych barw, ornamentyki i znaczenia obrazów, a wśród nich również te najstarsze pochodzące z XVII i XVIII w. Wśród znaczących obiektów sakralnej sztuki buddyzmu tybetańskiego są posążki Buddów i boddhisattwów, wielkich strażników i nauczycieli Dharmy, z brązu i pozłacanych, w różnych aspektach. Większość z nich pochodzi z XIX w. z Mongolii i Nepalu.Ponadto przedstawione zostaną przedmioty kultu używane zarówno w świątyniach, jak i domowych ołtarzykach, a wśród nich oprócz posążków bóstw, godła buddyzmu, miniaturowe stupy, naczynia ofiarne i kadzielniczki, przykłady ksiąg modlitewnych, a także liturgiczne instrumenty muzyczne używane podczas ceremonii religijnych i obrzędowych tańców. Wybrane fotografie i obiekty ilustrują obrzędowy dramat taneczny „cam”.

 

W trakcie wernisażu planowany jest koncert w wykonaniu Wojciecha Skarbka z wykorzystaniem gongów i mis tybetańskich.

.…dźwięki, zwiększają siły witalne, uwalniają od lęków, budzą wiarę w siebie, rozbudzają intuicję, wyzwalają twórcze inspiracje, przenoszą w inne światy. Dawniej dźwiękiem mis i gongów oczyszczano przestrzeń, leczono ciało, wzmacniano psychikę, uzdrawiano duszę...







Poleć tą informację innym: wykop.pl facebook blip.pl twitter.com



Data dodania: 2007-05-23

powrót



   
ODWIEDŹ RYBNIK NA:
Facebook/rybnikeu
    
YouTube/rybnikeu
 
twitter/Rybnikeu   Instagram/rybnik.eu
PLAN MIASTA
Plan Miasta - mapa Google
  
Rybnicki System Informacji Przestrzennej
CYTAT DNIA
Inteligencja jest to zdolność wypowiadania się bez pomocy rąk.

GAZETA RYBNICKA

 Gazeta Rybnicka - aktualny numer

SERWISY MIEJSKIE

Serwis kulturalny - Kultura.rybnik.eu
Rybnik dla biznesu
OSKAR - Ogólnodostępny System Komunikacji Administracji Rybnickiej
 Turystyka w Rybniku
 Edukacja w Rybniku
 E-karta
 

 

GWIAZDY w RYBNIKU


  Poprzednia strona  
Organizacje pozarządowe Informacje dla osób niepełnosprawnych Biuletyn Informacji Publicznej UM Rybnika English version Kontakt